Członkowie wielu wspólnot mieszkaniowych pytają: czy prawdą jest, że wysokość czynszów płaconych przez najemców lokali gminnych nie pokrywa w pełni kosztów, jakie płaci gmina na rzecz wspólnot mieszkaniowych, w których jest członkiem? Zasady naliczania czynszów wynikających z najmu lokalu oraz naliczania kosztów zarządu nieruchomością wspólną regulują dwie różne ustawy. W pierwszym przypadku wysokości czynszów za najem lokalu reguluje Ustawa o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego.
Zasady naliczania stawek czynszu znajdujemy w Art. 71, który brzmi: W lokalach wchodzących w skład publicznego zasobu mieszkaniowego właściciel ustala stawki czynszu za 1m2 powierzchni użytkowej lokali, z uwzględnieniem czynników podwyższających lub obniżających ich wartość użytkową, a w szczególności: położenia budynku, położenia lokalu w budynku, wyposażenia budynku i lokalu w urządzenia techniczne i instalacje oraz ich stanu, a także ogólnego stanu technicznego budynku. Ponadto w Art. 8a ust. 4a. Cytowanej ustawy czytamy, że jeżeli właściciel (czyt. Gmina) nie uzyskuje przychodów z czynszu albo innych opłat za używanie lokalu na poziomie zapewniającym pokrycie wydatków związanych z utrzymaniem lokalu, jak również zapewniającym zwrot kapitału i zysk, (…) wówczas podwyżkę pozwalającą na osiągnięcie tego poziomu uważa się za uzasadnioną, o ile zwrot kapitału w skali roku będzie na poziomie nie wyższym niż: 1,5% nakładów poniesionych przez właściciela na budowę albo zakup lokalu lub 10% nakładów poniesionych przez właściciela na trwałe ulepszenie istniejącego lokalu zwiększające jego wartość użytkową - aż do ich pełnego zwrotu oraz godziwy zysk. W następnym punkcie tego samego art. ustawodawca napisał również, że w przypadku najmu lokali socjalnych zysku nie zalicza się jako jednego ze składników czynszu. Z dalszej lektury tej samej ustawy dowiadujemy się, że lokator może odmówić na piśmie przyjęcia podwyżki, lecz to nie wstrzymuje rozwiązania stosunku prawnego, na podstawie, którego lokator zajmuje lokal. W drugim omawianym przypadku wysokość kosztów, jakie ponoszą właściciele lokali ustalają sami członkowie wspólnoty mieszkaniowej. Nie są to jednak opłaty z tytułu zajmowanego lokalu, lecz procentowy udział w ponoszonych kosztach zarządu nieruchomością wspólną. O samych kosztach zarządu nieruchomością wspólną pisałem już kilka krotnie, wspomnę, więc jedynie, że fundusz remontowy jest częścią kosztów zarządu, który zgodnie z art. 12 ust. 2 oraz art. 15 ust. 1 uwl. płacą do 10 każdego miesiąca bez wyjątku wszyscy członkowie wspólnoty - gmina również. W tych wspólnotach, w których wykonano poważny i kosztowny remontów właściciele, aby móc go sfinansować, znacząco podnieśli składkę na fundusz remontowy. Gmina, która często posiada w tak wyremontowanych budynkach duży udział, wnosi na rachunek wspólnoty miesięcznie poważne kwoty. Jest wiec zasadnym pytanie, czy tak powstałe koszty gmina rekompensuje sobie poprzez proporcjonalne podniesienie najemcom
czynszów? Z mojego doświadczenia wynika, że gmina nie wykorzystuje w pełni możliwości w tym zakresie, jakie daje jej Ustawa o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego. W praktyce oznacza to, że na pokrycie brakującej kwoty składa się resztę społeczeństwa, w postaci różnych podatków płaconych na rzecz gminy. Zważywszy na mizerię budżetową naszego miasta, taka polityka musi wielu nas dziwić. Pokłosiem jej jest całkowity brak poczucia w najemcach związku pomiędzy wysokością płaconych przez nich czynszów, a kosztami, jakie ponosiła i nadal ponosi cała wspólnota. To sprawia, że większość najemców lokali gminnych nie widzi potrzeby szanowania lokalu, który otrzymali w najem, nie widzi również potrzeby wyłączania światła korytarzowego, zamykania zimą drzwi i okien chroniąc tym samym instalację wodną przed jej zamarznięciem, stałym zamykaniem drzwi, aby chronić wspólne dobro przed dewastacją wyrządzaną przez obcych oraz dzieci. Pamiętajcie, los waszego budynku, leży w waszych rękach!
Zbigniew Michurski / 30minut
System kaucyjny to mechanizm promujący recykling i ponowne wykorzystanie opakowań. W Polsce zacznie on działać od października 2025 roku. Wtedy w sklepach zaczną pojawiać się napoje w opakowaniach objętych systemem, a więc takie, na których znajdzie się wyraźny znak kaucji z jej kwotą.
czytaj więcejInformujemy, że w dniach od 8 do 12 września 2025 r. na terenie gminy prowadzona będzie kolejna zbiórka odpadów wielkogabarytowych, starych mebli, wyrobów tapicerskich, dywanów, wykładzin, materacy, rowerów, wózków dziecięcych, mebli ogrodowych itp.
czytaj więcejMiasto Jelenia Góra zrealizowało dwie edycje polsko – czeskich warsztatów ratowniczych, w ramach realizacji małego projektu Priorytet: 4 - Współpraca instytucji i mieszkańców, Cel: 4.2. Pogłębianie więzi transgranicznych mieszkańców i instytucji pogranicza czesko-polskiego, Dziedzina wsparcia: Fundusz Małych Projektów. Warsztaty ratownicze współfinansowane są ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz środków budżetu państwa za pośrednictwem Euroregionu Nysa. Partnerem projektu jest Hasičský Záchranný Sbor Libereckého Kraje z Republiki Czeskiej.
czytaj więcejUrząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, we współpracy z Cogito Med, uruchomił Wojewódzki Program Profilaktyki Zakażeń Wirusem HPV na lata 2025-2027, który będzie realizowany na terenie całego Dolnego Śląska.
czytaj więcejRower od lat zyskuje popularność – to już nie tylko sposób na aktywne spędzanie czasu, ale również codzienny środek transportu wybierany przez coraz większą liczbę osób. Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, poza oczywistymi korzyściami dla zdrowia i środowiska, pojawiają się także wyzwania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom ruchu.
czytaj więcej